Uitreiking Doe-boek ‘Doe mee met de IJsvogel' in gemeente Steenbergen

Gepubliceerd op: 3 juni 2024 09:17

Op 30 mei ontvingen leerlingen van katholieke basisschool Maria Regina in de Gummaruskerk in Steenbergen het Doe-boek “Doe mee met IJsvogel”. Dit boek is het laatste boek uit de reeks ‘Hier woon ik’. Eerder verschenen ook al het Blokboekje “Vlieg mee met IJsvogel’ en het Zoekboek “Zoek mee met IJsvogel”. Voorafgaand aan de uitreiking kregen zij een stadswandeling onder leiding van een gids. De leerlingen kregen hiermee een indrukwekkend voorproefje op de inhoud van het doe-boek.

Alle leerlingen uit de groepen 6 van alle basisscholen in gemeente Steenbergen ontvangen het Doe-boek “Doe mee met IJsvogel”. Dit boek is het laatste boek uit de reeks ‘Hier woon ik’. Eerder verschenen ook al het Blokboekje “Vlieg mee met IJsvogel’ en het Zoekboek “Zoek mee met IJsvogel”.
Deze drie boekjes zijn speciaal ontwikkeld om te vertellen over de geschiedenis, evenementen en de natuurlijke omgeving van gemeente Steenbergen. De boekjes nodigen kinderen, hun ouders/verzorgers en lokale (erfgoed)partners uit om actief kennis te maken met al het moois dat gemeente Steenbergen te bieden heeft.

Boekenreeks ‘Hier woon ik’
Ook de Bibliotheek West-Brabant werd actief bij het project betrokken. Annebelle Kools, programmamaker bij de bibliotheek legt uit: “De bibliotheek heeft een actieve rol bij alle boekjes. Het eerste boekje, het Blokboekje, dat in mei 2022 verscheen, komt jaarlijks aan bod in de BabyParade en de PeuterParade die iedere maand in de bibliotheek worden georganiseerd. Ouders van pasgeborenen in gemeente Steenbergen ontvangen dit boekje in het geboortekoffertje van gemeente Steenbergen.

Het tweede boekje, het Zoekboek, is uitgebracht in september 2023 en wordt via de Leesmediaconsulenten van de bibliotheek jaarlijks verspreid onder de leerlingen van alle groepen 3 van basisscholen in Steenbergen. De Leesmediaconsulenten hebben hierbij ook lessen ontwikkeld die voor leerkrachten goed te gebruiken zijn.

Het laatste boek, het Doeboek, werd op 30 mei uitgereikt. Dit boekje is het finale klapstuk van het project. Het staat vol met creatieve opdrachten, informatie over de Steenbergse geschiedenis en uiteraard taalspelletjes. Deze boekjes worden via de Leesmediaconsulenten ook jaarlijks verspreid aan alle kinderen van de groepen 6 van de basisscholen in de gemeente Steenbergen”.

Voor de Bibliotheek West-Brabant zijn het bevorderen van taalontwikkeling en het vergroten van leesplezier twee belangrijke taken. Maar naast taalontwikkeling en leesplezier biedt dit boek ook mogelijkheden om de eigen omgeving te ontdekken, hierover te spreken en het boek als startpunt voor fysieke en digitale activiteiten in te zetten. “We zijn dan ook erg trots op het eindresultaat!”

Meer leren over de gemeente Steenbergen

De drie boekjes sluiten qua vormgeving en taalgebruik goed aan bij de doelgroep, waarbij kinderen al op jonge leeftijd kennis over de gemeente Steenbergen wordt aangeboden. Het gevarieerde aanbod in de boekjes en de educatieve insteek draagt onder meer bij aan het vergroten van kennis over de gemeente Steenbergen. Wethouder Prent is dan ook enthousiast over het project. “Om kinderen al op jonge leeftijd betrokken te krijgen bij alles wat er in en om Steenbergen gebeurt, hebben we dit project met elkaar opgezet. Zodat onze jongste inwoners kunnen ervaren wat Steenbergen allemaal te bieden heeft.”

Samen gewerkt aan het resultaat

Het project is een mooi voorbeeld van hoe het lokaal kunnen bundelen van kennis en energie tot iets tastbaars en blijvends voor de hele samenleving kan leiden. Wethouder Prent: “Ik wil daarom ook graag benoemen dat we dit alleen hebben kunnen realiseren dankzij financiële bijdragen van de gemeente en het Mastboomfonds, een training van Erfgoed Brabant en de kundigheid en vooral het enthousiasme van de werkgroep.” De werkgroep bestaat uit medewerkers van de Bibliotheek West-Brabant, lokale erfgoedpartners, vormgevers uit de regio en medewerkers van gemeente Steenbergen.

Van links naar rechts op de bovenste foto:
Dasja Abresch (tekstschrijver @Da's Klare Taal), Linda (leerling), vormgever Mirjam Drenth (@hotelzeezicht), Wouter Goudswaard (striptekenaar @studiogoudbaard) en Esther Prent
(wethouder gemeente Steenbergen)